Jak vznikala fotografie Ocelové město?

Zajímá Vás, jak vznikla tato fotografie? Jaké byly jednotlivé a konkrétní úpravy ve Photoshopu?

Postavil jsem panorama ze šroubů, matiček a podobných materiálů. Osvědčilo se mi mít scénu dole zakončenou (v mém případě černými matičkami). Když jsem je nepoužil, byla scéna neúplná a pořád jí něco chybělo.

Fotil jsem v temné místnosti (bez oken) a scénu nasvěcoval dle potřeby domácky vyrobeným softboxem. Pro efektnější nasvícení je lepší tvrdší, nižší světlo (lépe vynikne struktura). Proto jsem měl na softboxu jen jednu clonící vrstvu, která nepatrně změkčila a lépe rozptýlila světlo. Ke svícení jsem použil LED čelovou svítilnu Fénix.

Fotoaparát jsem umístil na stativ (kvůli delším expozičním časům) a zkoušel různé nasvícení scény. Všechny fotky byly pořízené pomocí dálkového ovládání spouště pro ostřejší snímky (rozostření díky nepatrnému chvění fotoaparátu při stisknutí spouště), ale lze použít i samospoušť.

Vybraný snímek byl focený pevným objektivem SIGMA 30mm Art, clonu 11, ISO 100, čas 1,3s, korekce expozice -0,3EV do RAW.

 

1, Úpravy ve Photoshopu Adobe Camera Raw:

V Adobe Camera Raw jsem přesně vyrovnal scénu, zapnul korekci profilu objektivu, upravil ručně vyvážení bílé, zvýšil kontrast, zřetelnost, upravil jasy, stíny a snížil celkovou živost a sytost, tónovou křivku upravil do středního kontrastu, prvotně doostřil a upravil lokálně barevnou sytost a světlost jednotlivých barev ve scéně.

Dále jsem použil dva odstupňované filtry. Jeden na ztmavení od nejníže položených matiček směrem dolů, tak aby matičky ještě více ztmavly (korekce expozice – 2,6 a kontrast +51).

Druhým odstupňovaným filtrem, s větším ovlivněním scény, jsem posílil kontrast na +68, zřetelnost +28 a sytost +19.

Soubor jsem uložil, stejně jako všechny následné, do bezztrátového formátu .TIF.

Oblohu jsem vybíral z vlastní databáze obloh. V tomto případě se jedná o snímek pořízený objektivem PENTAX-DA 18-135mm s ohniskovou vzdáleností 27mm (blízko ohniskové vzdálenosti zdrojového snímku „panoramat“, tedy 30mm) expoziční hodnoty ISO 100, clona 5,6, čas 1/40 s polarizačním filtrem B+W.

V Adobe Camera Raw jsem ručně upravoval vyvážení bílé tak, aby modrá z oblohy odpovídala modré barvě z odlesků šroubů a celková scéna byla tak lépe barevně sladěná.

 

2) Jednotlivé úpravy provedené ve Photoshopu:

–          načtení upraveného zdrojového snímku panorama šroubů z Adobe Camera Raw do první vrstvy pozadí

–          načetl jsem druhou vrstvu oblohy a srovnal jsem horizont se zdrojovým snímkem, aby byla montáž věrohodnější

–          vyříznul jsem panorama šroubů s použitím filtru Topaz ReMask 5

–          otočil jsem zrcadlově zdrojový snímek

–          deformoval jsem „odraz“ – v Adobe Photoshop – Filtr, deformace, vlna, generátorů 248; vlnová délka 1-2; amplituda 1-2; velikost 71,77, sinus, opakovat okrajové body

–          opět jsem deformoval „odraz“ pro jeho jemnější deformaci + jsem použil masku pro aplikování ke kraji odrazu. Nastavení deformace: filtr, deformace, vlna, generátorů 74;vlnová délka 1-2; amplituda 1-2; velikost 71,77, sinus, opakovat okrajové body

–          čtyřhmatem Ctrl + Alt + Shift + e jsem sloučil všechny vrstvy kromě první (pozadí) do jedné

–          celkově jsem snímek ztmavil, křivkami

–          nakonec jsem v tomto kroku aplikoval ztmavenou část obrazu jen na „odraz“ tedy na jeho spodní část

–          Takto upravenou fotku jsem uložil bez vrstev opět do formátu .tif

 

3) Ořez

V tomto kroku jsem provedl ořez v maximální možné míře, konkrétně v poměru 21,3:16

 

4) Konečné celkové úpravy

–          načetl jsem oříznutou fotku do první vrstvy

–          použil jsem filtr Topaz Adjust 5 v5.10 – Adjust 4 Presset List – Spicify s nastavením krytí vrstvy na 60%

–          sloučil jsem vrstvy a s filtrem Topaz Adjust 5 v5.10 – Adjust 4 Presset List – kde jsem vyresetoval všechna nastavení a fotku jsem mírně zavinětoval (ztmavil okraje a rohy fotky) nastavení filtru: Finishing Touches, Vignette, -0,44; 0,38; 0,58; 0,36; krytí vrstvy jsem nastavil na 64%.

–          sloučil jsem opět vrstvy do jedné a filtrem TopazDetail V3.2.0 – jsem upravil celkové detaily následovně: Overal detail Small details 0,05, Mediul Details 0,05, Large details 0,10. Pak jsem přidal masku a aplikoval zvýšení detailů pouze na horní polovinu snímku

–          opět jsem sloučil vrstvy do jedné a filtrem Topaz InFocus jsem snímek doostřil následovně:  Blur Type Unknow/Estimate, Blur radius 1 Estimate Blur. Použil jsem opět masku vrstvy, aby se zostření netýkalo spodní části fotky a také jsem gumou obtáhl obrys šroubů, jelikož zaostřovací filtr vytvořil na okraji šroubů nežádoucí artefakty

Výsledný snímek ve Photoshopu a focení pro radost je hotovo.

Jak se Vám líbí?

Konečnou fotografii si můžete prohlédnout v galerii Různé.

Úspěchy v konkrétních fotosoutěžích s tímto snímkem jsou k vidění zde.